2016. július 15., péntek

Mi az önéletrajz pontos célja


Miért írunk önéletrajzot, miért töltjük fel? Mi az önéletrajz pontos célja? Sokan erre azt válaszolnák, “hogy megkapjuk a kiválasztott állást”. Valóban, ez a végső cél, de mi az önéletrajz funkciója az állásszerzés folyamatában? Jó benyomást keltsen? Bemutassa az életutunkat? Megvilágítsa a képességeinket? Nem.
Az önéletrajz egyetlen célja, hogy személyes találkozót, interjút szerezzen nekünk.

Ennek alapján azonnal tudhatjuk melyik önéletrajz jó, és melyik nem. Ha behívnak, akkor jó volt az önéletrajz, amit elküldtünk vagy feltöltöttünk. Így az önéletrajzírás egyszerűbbé válik, könnyű megállapítani (szem előtt tartva a célt) mi az, amit érdemes beleírnunk, mi az, amit nem. Tegyük fel magunknak a kérdést: Ezt (a konkrét dolgot) beleírva, inkább vagy kevésbé hívnak be az interjúra? Ha a válasz nem, akkor annak a dolognak semmi keresnivalója az önéletrajzunkban.

A cél nem szentesíti az eszközt, de mindenképpen meghatározza. A kutatások tanúsága szerint annál eredményesebbek lehetünk, minél tisztább, pontosabb ennek a célnak a megfogalmazása.

1. Nincsenek szabályok


Bármi, ami segít a célunk – az interjú megszerzése – elérésében megengedett.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül hagyhatjuk a konkrét iparág vagy cég szokásait, ellenkezőleg: az adott cég és pozíció elvárásainak megfelelő önéletrajzot célszerű készíteni, hiszen ha nagyon eltérünk, akkor nem hívnak be.
Például, általában egy bankhoz inkább konzervatív, hagyományos tartalmú és formátumú jelentkezést érdemes beadni, amíg egy reklámügynökségnél a formabontó megoldások is nyerők lehetnek.

A fentiekből következik, hogy nem is lehet igazán jó önéletrajz mintát készíteni, hiszen mindenkinek más a története, erőssége és elképzelése, ezen kívül minden cég és pozíció más és más. Minél jobban illeszkedik az önéletrajzunk a konkrét vállalat stílusához, a meghirdetett állással kapcsolatos elvárásokhoz annál valószínűbb, hogy behívnak – azaz, annál jobb lesz az önéletrajzunk.




2. Gondolkozzunk a toborzó fejével


Vállalatok, cégek nincsenek. Emberek vannak, akik döntenek az önéletrajzunk alapján arról, hogy behívnak-e interjúra vagy sem. Azaz, az önéletrajzunknak az ő számukra kell vonzónak, érdekesnek lennie. Mielőtt nekilátnánk az írásnak, gondoljuk végig, ha mi vennénk fel valakit az adott pozícióra, akkor milyen információkat keresnénk az önéletrajzában?

Vegyük figyelembe, hogy általában a kiválasztással foglalkozó szakemberek leterheltek, kevés idejük van, viszont gyakran sok önéletrajzot kell átnézniük. Segítsünk nekik! A lényeges mondanivalónk legyen az elején, a fontos (és odavágó) dolgok legyenek kiemelve. Adjunk meggyőző választ arra a kérdésére, hogy miért kellene éppen ezt az embert behívnom? Nincs objektív kiválasztás, bármennyire is törekedhetnek rá a cégek, azonos feltételek mellett a szubjektív ítélet dönt.
 

3. Az egyszerűség segít


Használjunk minél egyszerűbb formátumot, a lényeg a könnyű átláthatóság. Jó, ha esztétikus, szépen elrendezett az önéletrajzunk (az első benyomás itt is számít); a sorminták, grafikák vagy furcsa betűtípusok a legtöbb esetben zavaróak.

Általában két oldal a maximum egy önéletrajznál, mindig csak az odaillő, célirányos információkat adjuk meg. A személyes adatok közül csak az alapvetőeket célszerű megadni, viszont jó, ha az elérhetőségünk minden oldalon szerepel (pl. fejlécben).

Tudatában annak, hogy átlagosan 10-120 másodpercet szánnak a toborzók egy önéletrajz áttekintésére, fontos, hogy az olvasó számára lényeges információk könnyen megtalálhatóak legyenek.
A letöltött önéletrajzminták egyszerű kitöltésének a veszélye, hogy ezeket használva jellegtelen lesz a pályázatunk, márpedig pontosan ez az, amit el szeretnénk kerülni – azt akarjuk elérni, hogy érdekesek, emlékezetesek legyünk.




4. Az önéletrajz reklám és nem okirat


Amikor állást akarunk szerezni, az olyan, mintha egy terméket, azaz egy szolgáltatást akarnánk értékesíteni. Az időnket, tudásunkat szeretnénk pénzre (juttatásokra) cserélni. Ebben a folyamatban az önéletrajz a marketingünk része, olyan akár egy szórólap. Bár sokan szeretnék hivatalos dokumentumnak feltüntetni, de az önéletrajz mégsem az. Az önéletrajz egy marketinganyag.
Ez nem jelenti, hogy akkor akármit (pl. hazugságot) írhatunk bele: az üzleti életben sem jutnak túl messzire azok a cégek, amelyek hamis adatokat adnak meg. A lehetőségeink határain belül pozitívan és lényegretörően hívjuk fel a munkáltatók figyelmét magunkra.

A figyelem felhívásának egyik eszköze lehet a fényképünk is. Általánosságban jó, ha fényképet teszünk az önéletrajzunkba, de válasszuk ki azt körültekintően. A legjobb, ha erre a célra profi portréfotóssal készíttetünk képet, akinek elmondjuk milyen állásokra akarunk pályázni vele, és milyen hatást szeretnénk vele kelteni.
 

5. Az eredményeket keresik


Amikor valaki jelentkezők önéletrajzát olvassa, akkor arra a kérdésre keresi a választ és a bizonyítékokat, hogy az adott pályázó meg tudja-e oldani a cég konkrét problémáit. Az a kiinduló pont, hogy az, aki valahol már sikeres volt, aki hasonló feladatot eredményesen megoldott nagyobb valószínűséggel lesz ismét sikeres eredményes.

“Kreatív, jó problémamegoldó, csapatjátékos vagyok, aki a kihívásokat keresi.” Ezt bárki mondhatja. Ennél sokkal hatásosabb, ha ezt írjuk: “Meghatározó szerepet töltöttem be, négytagú csapat tagjaként, egy országos marketing kampány kidolgozásában és megvalósításában, amely 24%-al növelte az eladásokat.”
A készségek-tulajdonságok felsorolásánál jobb, ha inkább az általunk elért eredményeket mutatjuk be, amit lehet számszerűsítve, összehasonlítva.
 

6. Amikor senki sem olvassa


Az önéletrajzok többsége ma már elektronikus formában kerül a munkáltatókhoz. Feltöltjük, vagy e-mailben küldjük a cégeknek a jelentkezésünket. Sok vállalat a jelentkezéseket elektronikusan dolgozza fel, ez azt jelenti, hogy a beérkező dokumentumokat senki sem olvassa, hanem automatikusan a cég adatbázisába töltik.
Az adatbázisban szereplő adatok között a munkáltatók a számukra fontos szempontok szerint keresnek. Gondoljuk át jól, hogy hol melyik kategóriát választjuk ki, és milyen kulcsszavakat adunk meg! Ez egy olyan új szempont, amit feltétlenül érdemes figyelembe venni az önéletrajzunk megfogalmazásakor. Az adatok feltöltése során írjunk be, ha lehet, minél több a szakmánkhoz, a szakterületünkhöz kapcsolódó szakkifejezést, kulcsszót.
Vegyük ezt komolyan, ez az, ami alapján a munkáltatók könnyen megtalálhatnak. Tegyünk be minden szót, kifejezést (esetleg ragozott és ragozatlan formában is) ami valamilyen módon kapcsolódhat az általunk megcélzott pozíciókhoz.

Gerlei Béla
HR szakértő, Vezető karrier-tanácsadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése